Det finnes mange former og farger på oppstartsmiljøer som oss. Inkubatorer, næringshager, akseleratorer osv. De har mange fellestrekk, men skiller seg kanskje marginalt i målgrupper. Du har kommunale, regionale og nasjonale tiltak og det kan, selv for en erfaren aktør, til tider være litt rotete og uoversiktlig alt sammen. Dessuten så er det slik at mange av de råeste oppstartene du hører om ikke en gang har vært innom ett slik miljø. Så hva skal vi egentlig med dem alle sammen?
Oppstarter er volatile og får sine muligheter sporadisk. Det kan være tilfeldig, men det kan også være at de får sine muligheter under pandemier eller andre omstendigheter som gjør at de etablerte aktørene ikke har samme handlekraft eller evne til å reorganisere eller pivotere, som det populært kalles.
Her kan oppstartsselskaper dukke opp, snu seg rundt og levere sine tjenester og produkter. Noen ganger treffer de, og noen ganger treffer de ikke. Men uavhengig av om de har sitt mulighetsvindu, så kan de stole på at miljøer som Kobben er der. Vi er til stede og bidrar uavhengig av overnevnte omstendigheter. Og her ligger en del av styrken i vårt miljø. Vi har en finansiering som delvis er forutsigbar og, som en følge av sin offentlige opprinnelse, er nogenlunde uavhengig av konjunkturer og uforutsigbar ytterlig påvirkning. Det betyr at gründere og unge selskaper har et nettverk og en støttespiller som har stamina til å løfte dem frem selv når det går dårlig.
Om vi så for oss en modell der miljøer som oss kun var finansiert av private inntekter fra etablert næring og salg av tjenester til oppstartsselskapene ville ikke miljøet ha samme muskelmasse i gode, som i dårlige tider. Vi ville smidd på glovarmt jern ved gode tider, men ikke kunnet tilby noe særlig mer enn et lunkent bål og varme tanker når det gikk dårlig. Vi ville hentet ut store innovasjonsgevinster til samfunnet når det gikk bra, og ikke like mye når det gikk dårlig. Vi mener at vår funksjon må være vel så sterk, om ikke sterkere når det er trått.
Vi mener at miljøer som oss skal være med å løfte frem nye løsninger og teknologier når vi trenger det som mest. Vår styrke er vår utholdenhet også når resten av markedene bremser. For det er da vi trenger innovasjonskraft som mest.