Med den stadig økende bekymringen for strømpriser og klimaendringer blir etterspørselen etter fornybar energi stadig mer pressende. Vindkraft har vist seg å være en av de mest kostnadseffektive metodene for å produsere ren energi.
Her har Tønsbergselskapet WindSim funnet sin plass i markedet. Nå ønsker de å oppskalere.
Det siste året har selskapet hentet 13 millioner kroner, og tidligere i år gikk MTI Vekst (investeringsselskapet til Kobben) inn på eiersiden.
-Vi er veldig fornøyde med å få MTI inn som aksjonær. Det gir et viktig signal når et anerkjent investeringsselskap, etter en grundig gjennomgang velger å investere i WindSim, forteller Ingvar Aaberg, daglig leder i WindSim.
Roar Aasvang i MTI Vekst har også gått inn som styreleder i selskapet. Det var han som koblet WindSim og Kobben.
-De har en aktiv rolle. I tillegg til penger, så har Roar gått inn som styreleder. Roar er en dyktig kar. Det var han som tipset oss om Kobben og mente det ville bli en god match. Vi ser frem til å jobbe med Kobben, forteller Ingvar.
Plassering er viktig
WindSim ble stiftet i 1993 av gründer Arne R. Gravdahl. De er med andre ord godt etablert i markedet, med 100 aktive kunder verden om og kontorer i Norge og Kina.
De tilbyr programvare som hjelper vindkraftutbyggere å bygge så lønnsomme prosjekter som mulig.
Dette gjør de ved å bruke avanserte vindressursmodeller for å identifisere hvor turbiner bør plasseres for å produsere mest strøm, slik at det blir lønnsomt for kunden. Her er nøyaktighet viktig.
-50 til 100 meter kan ha mye å si. Det handler om å plassere de der det produseres mest strøm, forteller Ingvar.
Vindturbiner plasseres som oftest i områder der det er tilgang på mye og stabil vind. Hvis ikke kan det bli kostbart.
-Plasserer vi en vindmølle et sted der det er mye turbulens for eksempel, betyr det økte kostander i form av vedlikehold. Så ved å unngå disse områdene med mye turbulens kan kunden spare penger og gjøre vindkraftprosjekter mer lønnsomme og konkurransedyktige, forklarer Ingvar.
Ny forretningsmodell
I flere år var forretningsmodellen å selge evigvarende lisenser. Det har de nå gått bort fra. Nå er det skyen og volumbasert abonnementsmodell som gjelder.
-I fjor sommer endret vi den kommersielle modellen. Nå er det 50 kunder som har gått over til skyen, og alle har fornyet avtalen. Det er vi veldig fornøyde med og det viser at det kan være riktig måte å gå frem, forteller Ingvar.