En pitch er viktig å ha i verktøykassa som gründer.

Dette er en kortfattet presentasjon av deg og forretningsidéen din, hvor både innlevelse og kroppsspråk er like viktig som innholdet.

Innholdet skal være kort og konsist – her er målet å si mest mulig på få ord. Dette er litt av en øvelse så krever litt arbeid, og ikke minst prøving og feiling.

Få de på kroken

Start pitchen med å presenter deg selv og i korte trekk hva idéen din er.

Det er viktig at du her griper tak i oppmerksomheten til publikumet ditt, slik at de lytter på deg fra start til slutt.  

Her er det lurt med en tagline som fanger oppmerksomheten. Målet er å få de som lytter til deg nysgjerrig slik at de vil vite mer. En tagline er en setning eller frase som oppsummerer idéen din. Gjerne på en litt snerten måte. Taglinen skal skape et varig inntrykk hos de du snakker med.

Etter at du har sagt taglinen din, følger du opp med problemet du skal løse. Snakk til følelsene og beskriv problemet. Show, don’t tell. Inkluder gjerne statistikk og fakta som kan backe up det du forteller, men vær forsiktig så du ikke bli for teknisk. I de fleste settinger vil du pitche for folk som ikke har samme fagkompetanse som deg. Derfor for å sikre at flest mulig henger med, minimer bruk av fagbegreper.

Løsningen

Så over til løsningen din. Hva og hvordan du skal fikse dette problemet. Har du gjort en markedsundersøkelse? Ha med en oppsummering av hva folk tenker. Kanskje resultatet fra undersøkelsen er noe du kan bruke i starte av pitchen slik at du får folk på kroken?

Etter dette følger du opp med Unique Value Proposition – dette er en måte å tydelig få frem hva som skiller ditt produkt/tjeneste fra konkurrentene dine. Hva er det som gjør idéen din unik?

Call to action

Avslutt pitchen din med en call to action (CTA). Hva er det du ønsker å oppnå med pitchen din? Inkluder en til to setninger som oppsummerer det du har snakket om og søket ditt.

Hva med publikumet ditt?

Når du utarbeider pitchen din er det viktig å tenke over hvem du snakker til. Presentasjonen skal være skreddersydd publikumet ditt. Ha en generell presentasjon alltid klar, men tilpass den til hvem du skal snakke til. Samme kjerneinnhold, men ulik innpakning.

Slik presenterer du pitchen!

Hvordan du presenterer pitchen din er like viktig som hva du sier. Noen vil argumentere at det er til og med viktigere enn hva du sier.

  • Øv masse
    Vet du hva du skal si, er det mye enklere å presentere med selvtillit, som gjør at du virker mer troverdig.
  • Det er ikke bare hva du sier som er viktig, men også hvordan du sier det
    Måten du ter deg på, kroppsspråk, stemmebruk og blikkontakt er alle viktige bidragsytere til å få frem poengene dine. Ha blikkontakt med de du snakker med. Snakk høyt og tydelig. Og ikke minst – glød! Vær engasjert og entusiastisk om det du prater om.
  • Bruk virkemidler
    En pitch kan holdes på mange forskjellige måter og steder. Er det i en typisk setting der du har tilgang til skjerm, inkluder en powerpoint der du kan vise illustrasjoner og hovedpunkter. Har du en prototype på plass? Vis den.

Og husk, øvelse gjør mester!