LinkedIn sin popularitet vokser for hvert år og har blitt den fremste plattformen for profesjonelt nettverk. Er det et sted bedriften din bør være i 2024, så er det på LinkedIn.
Kort fortalt er LinkedIn et profesjonelt nettverk hvor man bygger nettverk, kobler med tidligere kollegaer og følger bedrifter man er opptatt av. Her kan du knytte profesjonelle forhold, få innsikt i fagmiljøer, delta i industri-diskusjoner og ikke minst en fin rekrutteringsside.
For å få følgere er det viktig du publiserer innhold som er nyttig for målgruppen din. Ha en god miks av bilder, video og tekst, og bruk gjerne hashtags (#). En flott måte å få bedre rekkevidde på det du deler er å få ansatte, venner og familie til å dele det bedriften din publiserer. Ved at de liker og deler, ser deres nettverk også innlegget.
Først og fremst er det viktig å ha en ferdig bedriftside. Legg til logo og fyll inn informasjon om bedriften.
Så er det bare å komme i gang! Her har vi 5 tips til å begynne med:
1. Skriv artikler om temaer knyttet til ditt fagområde. Ved å vise folk du har peiling på det du jobber med bygger du ditt profesjonelle omdømme, skaper tillit og blir lagt merke til. Når folk liker og kommenterer innleggene dine, vil deres nettverk se innlegget ditt. På denne måten kan du nå ut til mange på kort tid og bygge en følgerbase over tid.
2. Inkluder bilder og/eller video. Forskning viser at videoinnhold i gjennomsnitt skaper tre ganger så mye engasjement som tekst. Husk å legg på undertekst slik at det er lettere for følgerne dine å få med seg innholdet.
3. By på deg selv. I følge LinkedIn er folk lei av den høflige standard bedriftpraten. Bli personlig, tør å komme med egne meninger og inkluder deg selv i det du skriver. Publiser innhold som er nyttig og lærerikt for følgerne dine. En annen flott måte å skape engasjement på, er å stille spørsmål. Har du lest en artikkel som tok opp et tema du syns er spennende? Legg den ut på LinkedIn med dine tanker og spør andre hva de tenker.
4. Å dele eget innhold er bare halve jobben. Samhandle med andre ved å involver deg i diskusjoner, like og kommentere på andre sine innlegg. Flytt fokuset fra salg og mer på å knytte kontakter, bygge nettverk og interagere med andre.
5. Vær konsekvent! Pass på at du holder en jevn rytme med når du publiserer innleggene dine. I følge LinkedIn ser bedrifter som poster ukentlig 2x økning i engasjement med innholdet deres.