Det har vært en omfattende prosess med mange opp-og nedturer for gründer Anita Fevang. Etter flere år med testing og utvikling er det nå ikke mange månedene før den avanserte babycallen «BabySensor» er på markedet.

Dette er et armbånd med en liten sensor i seg, som plasseres på babys arm eller fot. Armbåndet vil sende signaler via Bluetooth til en mobilapp du som forelder har på mobilen din. Er målingene utenfor normalen, vil du få en varsling. Her kan du som forelder få varslinger rundt babys kroppstemperatur, oksygenmetning og hjerterytme.

Idéen fikk firebarnsmoren da hun hadde fått sitt tredje barn. Hun ble overrasket over at det ikke allerede fantes på markedet.

-Det finnes smarttelefoner og smartklokker, da bør vel dette også finnes tenkte jeg, men så begynte jeg å lete litt og kunne ikke finne noe som svarte på alle ønskene mine, forteller Anita.

Så da måtte hun rett og slett lage den selv. Første steg var å finne ut om det i det hele tatt var mulig å lage. Anita tok kontakt med teknologiinkubatoren Kobben, som hjalp henne i gang.

Hos Kobben ble jeg oppmuntret til å jobbe med dette og ble satt i kontakt med selskaper som kunne hjelpe meg med utvikling og produksjon. Jeg trodde kanskje det ikke ville gå ettersom jeg ikke har teknisk bakgrunn, men det har ikke vært noe hindring, forteller gründeren.

Nettverk og pågangsmot

Anita har bakgrunn fra barnevernet, så ingen teknologisk bakgrunn, men fikk god hjelp fra miljøet i og rundt Kobben. Og har hele tiden vært flink til å ta kontakt med folk som kan bidra positivt i selskapet, ifølge Henrik Bruvik Sæther, daglig leder i Kobben inkubator.

-Anita er veldig god nettverksbygger. Hun hadde i utgangspunktet ikke spesielt mye kompetanse når det kommer til de tekniske aspektene av produktet sitt, men det hun manglet av teknologisk kompetanse tok hun igjen med motivasjon og evnen til å knytte mennesker og ressurser hun trengte, til selskapet. Det høres kanskje lett ut, og om du har mye penger er det for så vidt det, men Anita fikk det til på begrensede midler og med høy presisjon. En sann «hustler» som man sier i oppstartsverdenen, forteller Henrik.

Foto:BabySensor

På Kobben ble Anita og BabySensor introdusert med selskapet Nordigi, som også var en del av inkubatoren. De jobber blant annet med sensorteknolgi og har vært med å utvikle sensorenhetene i armbåndet. Anita kom også tidlig i kontakt med USN (Universitetet i Sørøst-Norge), etter oppfordring av Kobben. Sammen med USN søkte Anita midler fra Forskningsrådet og fikk tidligfasemidler til utvikling.

-På Kobben ble vi introdusert for de riktige folka. Med tidligfasemidler fikk vi undersøkt og bekreftet at det var et marked og behov for dette produktet, og etter hvert fikk vi laget en prototype, forteller Anita.

Det at Kobben har base på Forskningsparken, med lab i kjelleren var et stort pluss forteller gründeren.

-Det var fantastisk å ha tilgang til lab fasiliteter i kjelleren, slik at vi kunne jobbe på produktet når vi trengte det.

Krevende å finne kapital

Det tok ikke lang tid fra Anita tok kontakt med Kobben, til hun satset alt og begynte å jobbe med BabySensor på fulltid. Prosessen har vært omfattende og til tider veldig krevende innrømmer hun.

-Det har vært helt grusomt, sier hun med et smil om munnen.

-Det har tatt lang tid og vært vanskelig å få kapital. Hadde jeg vist det skulle være så vanskelig hadde jeg nok ikke startet med dette, erkjenner Anita.

Det tok rundt halvannet året fra idé til prototypen var på plass. Siden den tid har all tid gått til testing og produktutvikling.

-Vi har jobbet mye med prototypen og hatt den ute hos testfamilier som har testet produktet grundig, forklarer Anita.

Hun påpeker blant annet koronapandemien har gjort det vanskeligere å få tak i penger.

– Jeg har ikke hatt det nettverket som har vært nødvendig. Og korona har begrenset hvordan man kommer i kontakt med passende investorer. Jeg har vært opptatt av å finne smarte penger, noe som jeg lærte fra min tid hos Kobben. Altså dette med å finne noen som kan tilføre noe mer til selskapet enn bare det finansielle, forklarer Anita.

Foto:BabySensor

Og det har ikke vært lett. Til Nettavisen fortalte Anita at hun har fått nei etter nei fra investorer. Spesielt én ting har de påpekt. BabySensor ønsker at 10 prosent av overskuddet til bedriften skal gå til veldedige organisasjoner som jobber for å stoppe vold mot barn. Dette har flere investorer vært negative til. Men Anita har stått på sitt.

På veien har hun fått etablert et profesjonelt team, og Gøril Tennes-Krogh og Line Margrethe Bårnes Hamre har gått inn i selskapet som med-gründere.

Millionstøtte fra EU

Nå har Anita og gjengen i BabySensor fått et gjennombrudd. I februar kom de med i EU-programmet Eurostar og fått tilslag på søknaden om 17 millioner kroner til å videreutvikle sensoren.

Prosjektet i helhet har fått 17 millioner, hvor BabySensor får sju millioner og samarbeidsselskaper i Europa har fått 10 millioner. Sammen skal de lage verdens mest avanserte babycall ved bruk av AI-teknologi. Dette blir en videreutvikling av nåværende produkt og vil være tilgjengelig om noen år, alt ettersom utviklingen av forskningen går.

-Det er helt fantastisk. Disse midlene vil komme godt med i videreutviklingen av produktet vårt, forteller hun avslutningsvis.

 

I disse dager forbereder BabySensor en crowdfundingkampanje. Den kan du følge her!