På Universitetet i Sørøst-Norge (USN) er det en engasjert gjeng som jobber for å gjøre forskningsbaserte idéer om til reelle innovasjonsprosjekter. Enhet for Kommersialisering og Innovasjon (KOIN) har som hovedoppgave å støtte kommersialisering av forskningsresultater fra universitetets fagmiljøer.
-Vi hjelper forskere å få deres resultater ut i samfunnet, forklarer Kathrine Kofstad, seniorrådgiver ved USN.
Enheten ble etablert for tre år siden og består i dag av fem personer som bistår forskere med alt fra idéutvikling til prosjektstøtte og kommersialiseringsarbeid.
-Vi kan søke midler fra b.la. Forskningsrådets Kommersialiseringsprogram som er delt inn i to faser; Kvalifiseringsprosjekt og Verifiseringsprosjekt, forklarer Kathrine.

Et av prosjektene USN har fått kvalifiseringsprosjekt på er «PowerMax», en ny og adaptiv teknologi for trådløs energioverføring til lading av elektriske fritidsbåter.
Det er Professor Mehdi Azadmehr ved Institutt for mikrosystemer ved USN som står bak løsningen. Prototypen som han har utviklet muliggjør stabil og effektiv energioverføring selv om avstanden mellom sender og mottaker varierer, og representerer et mulig gjennombrudd i et marked som er forventet å vokse kraftig de kommende årene. Oppfinnelsen er patentert av USN i Norge, og videreført i flere land, bl.a. USA.
Godt samarbeid med Kobben
Som en del av forprosjektet trengte KOIN en rapport som tok for seg markedet for denne typen teknologi. Her fikk de god hjelp av Kobben, som gjorde en markeds- og barriereanalyse.
-Analysen vurderer både muligheter og barrierer i et ungt og dynamisk marked, og legger vekt på hvilke kommersielle forutsetninger som må være på plass for å realisere teknologien, forteller Siri Wisløff, forretningsutvikler i Kobben.
Kathrine skryter av samarbeidet mellom Kobben og KOIN, og understreker hvor verdifullt det er å få inn ekstern kompetanse i slike prosesser.
-For oss er det viktig å få noen ferske blikk på disse aspektene. Det er veldig nyttig å ha andre som kan se prosjektet utenfra. Vi er en liten gjeng, så det er godt å ha med folk som er drillet på å skrive markedsrapporter. Vi er nødt til å samarbeide med økosystemet rundt oss.
Hun legger til:
-Ikke minst er det positivt å ha sparringspartnere vi kan diskutere med.
Videre til fase 2
Søknaden fikk nylig gjennomslag og har nå gått videre til fase 2. Det betyr at PowerMax går inn i verifiseringsfasen, med prosjektleder Prof. Azadmehr og et budsjett på 5 millioner kroner. Prosjektet starter 1. januar 2025 og vil vare ut 2028.
-Nå går prosjektet inn i verifiseringsfasen. Det betyr å skalere opp utvikling og testing av teknologi, og å gå dypere inn i markedsmuligheter og markedsbehov, forteller Kathrine avslutningsvis.