Wittario har utviklet en spillbasert mobilapplikasjon som skal fremme læring gjennom utendørs bevegelse ved hjelp av augmentet reality (AR) og GPS. Appen kombinerer virkelighet med virtuelle elementer for å skape morsomme og effektive læringsopplevelser for skoler og bedrifter.

– Erfaring fra spillfarsotter som Pokémon GO viser at det er fullt mulig å kombinere aktivitet med engasjerende spill. Ved å ta litt av denne kunnskapen og legge til en dose læring og interaksjon, bidrar vi til at barn, unge og voksne kommer seg opp av stolen og ut i frisk luft samtidig som de lærer. Teknologien vi har utviklet er basert på GPS-teknologi i kombinasjon med visualisering i Augmented Reality (AR), forteller Lars Gunnar Fledsberg, administrerende direktør i Wittario.

Selskapet ble etablert i 2019 av Skooler-gründerne Lars Gunnar Feldsberg og Tor Ove Henriksen. Etter å ha nylig hentet inn 13 mill i kapital og mer enn 700 virksomheter som bruker appen deres, trenger læringsteknologi-selskapet Wittario mer folk. Med internasjonale ambisjoner skal salgsstaben dobles og nye utviklere tilsettes.

– Interessen for spillbasert læring har eksplodert det siste året, sier Lars Gunnar.

– Det gjør at vi nå må raskt opp i fart og få på plass flere flinke folk innen salg og utvikling, forteller han.

LES OGSÅ: Skooler-gründer hentet 13 millioner kroner til ny edtech-startup (Shifter+)

Wittario retter seg mot to markeder, utdanning og bedrift. Foto: Wittario

I november flyttet selskapet inn i nye og større lokaler på Kanalen Brygge i Moss sentrum.

Godt samarbeid med Hortensbedrift

Wittario er tilknyttet teknologi-inkubatoren Kobben, som har lokaler på Forskningsparken på Borre. Kobben har lang erfaring innenfor teknologibransjen og hjelper oppstartsselskaper med forretningsutvikling, investering og nettverksbygging.

Wittario er et spennende selskap som har fått til mye på kort tid. Vi er opptatt av å bidra til at våre tilknyttede selskaper utvikler seg. Derfor har Kobben i dette tilfellet bidratt med rådgivning, forteller daglig leder hos Kobben, Tormod Moldestad.

I tillegg har investeringsselskapet til Kobben bidratt med kapital og hatt en aktiv rolle i utviklingen av edtech-selskapet.

– Wittario er en spennende og fleksibel mikrolæringsplattform. Det er et reelt behov for selskapets løsninger, og spesielt etterspørselen fra bedriftsmarkedet synes vi er interessant. Vårt investeringsfellesskap har samlet investert 16,4 MNOK i Wittario siden sommeren 2019, og vi har stor tro på at dette selskapet vil vokse kraftig de neste årene, forteller Roar Aasvang, styreleder i Kobben.

I appen kan man velge mellom 400 ferdige spill, eller lage egne. Foto: Wittario

Mer fysisk aktivitet i skolen vil være positivt både for helse og læring

Og de er ikke de eneste som ser potensialet for en slik løsning. I “Sammen om aktive liv”, Handlingsplanen for fysisk aktivitet 2020-2029, slår Helse- og omsorgsdepartementet fast at skolen og lærere i dag står fritt til å ta i bruk fysisk aktivitet som del av undervisningen og skolehverdagen. Verken læreplaner eller kompetansemålene skal legge hindringer for dette. I tillegg oppfordrer FHI kommunene direkte til å legge til rette for fysisk aktivitet.

– Vi har fått høre fra over 600 skoler rundt om i landet at med Wittario appen lager lærerne undervisningopplegg som gjør at elevene kan gå rett utenfor skoledøren, være i aktivitet og kombinere det med læring, forteller Lars Gunnar Fledsberg.

Det er ikke bare skoler som har tatt i bruk appen, men også bedrifter bruker Wittario til blant annet teambuilding, workshops og kompetanseheving.

I appen kan man velge mellom 400 ferdige spill, eller lage et selv. Det finnes en mengde ulike typer spill, blant annet rutespill der digitale poster blir plassert langs en rute hvor deltakerne må løse de ulike oppgaver ved bruk av blant annet foto, film, flervalg eller skrive inne svaret selv i appen. Andre spill du kan velge er distansespill der du kan delta fra der du er. Beveg deg den angitte avstanden og svar på oppgaver. Siste alternativ er spill med QR kode, der du skanner QR koder og løser oppgaver. En kreativ og engasjerende måte å lære faglig innhold.